Klachtenprocedure

Ben je ontevreden, dan kun je het volgende doen.

Als je een klacht hebt over een behandelaar of behandeling, dan kun je die in eerste instantie met de behandelaar zelf bespreken. Soms kan een gesprek over je onvrede verheldering geven. Voel je daarnaast vrij om contact met ons op te nemen door te mailen naar info@pervivo.nl of te bellen naar 0850 16 39 16. We streven er altijd naar om samen tot een oplossing te komen.

Met vragen over tarieven en regelgeving kun je terecht bij het LVVP-bureau door te bellen naar 030 236 43 38.

Komen we er samen niet uit, dan kun je een klachtenfunctionaris van de LVVP vragen om te bemiddelen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kiest geen partij. Het doel van de bemiddeling is om er samen uit te komen ofwel tot een oplossing te komen.

De LVVP maakt gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht&Company. Hier kan via ons lidmaatschap door jou beroep op worden gedaan. De klachtenfunctionarissen zijn zodanig getraind dat zij, naast de eerste klachtopvang, kunnen bemiddelen bij de afhandeling van je klacht.

Een klacht indienen gaat als volgt:

Je vindt hier de LVVP-klachtenregeling in het kader van de Wkkgz.

Is je klacht daarmee niet verholpen of kan in jouw situatie niet van jou worden verwacht dat jij de klacht met jouw behandelaar en/of de klachtenfunctionaris bespreekt dan kun je jouw klacht voorleggen aan De Geschillencommissie vrijgevestigde GGZ-praktijken in Den Haag. Deze geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Die uitspraak kan gaan over een schadeclaim tot maximaal €25.000. Wij zijn aangesloten op De Geschillencommissie Zorg in Den Haag. De geschillencommissie heeft voor ons een digitaal portaal ingericht.

De Geschillencommissie voor Vrijgevestigde GGZ-praktijken is digitaal bereikbaar en per post via postbus 90600, 2509 LP Den Haag. Aan het gebruik van de geschillencommissie zijn kosten verbonden.

GZ-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen vallen ook onder het tuchtrecht. Dit is geregeld in de Wet BIG. Je kunt jouw klacht dus ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Meer informatie lees je op de website van het tuchtcollege.

Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg
Postbus 20302
2500 EH Den Haag

Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-Holland, Utrecht)
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
telefoon 088-3712500

Regionaal Tuchtcollege Den Haag (Zuid-Holland, Zeeland)
Postbus 97831
2509 GE Den Haag
telefoon 088-3712520

Regionaal Tuchtcollege Eindhoven (Noord-Brabant, Limburg)
Postbus 61
5600 AB Eindhoven
telefoon 088-3712550

Regionaal Tuchtcollege Groningen (Groningen, Friesland, Drenthe)
Postbus 11144
9700 CC Groningen
telefoon 088-3712560

Regionaal Tuchtcollege Zwolle (Overijssel, Gelderland, Flevoland)
Postbus 10067
8000 GB Zwolle
telefoon 088-3712570

Met klachten over bijvoorbeeld de vergoeding door je zorgverzekering kun je terecht bij de onafhankelijke Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Vind je dat de zorgverzekeraar je privacy niet respecteert, leveren de veranderingen in de zorg voor jou problemen op of heb je een andere klacht of vraag over de GGZ dan kun je terecht bij het landelijk meldpunt zorg.

Kom je in acute nood, bijvoorbeeld omdat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en noodzakelijke zorg mist, ook dan kun je terecht bij het landelijk meldpunt zorg.

Vind je de formulieren van de zorgverzekeraar of behandelaar onnodig ingewikkeld of overbodig, dan kun je een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bel hiervoor de klachtenlijn via 088 770 8 770 of mail naar info@nza.nl. De NZa kan daarover vervolgens een bindend advies uitbrengen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook een melding doen zonder dat de NZa hier een bindend advies aan verbindt.